Våxtorp historiska på World Dairy Expo

Halländska Våxtorp Lantbruk AB blev historiska förra veckan då de deltog i World Dairy Expo. Gården är den första utländska gården som någonsin visats upp på den amerikanska jättemässan.

Digital tur på gigantisk mjölkmässa

Mässan är en av världens största mjölkmässor och som en del av programmet visas ett gäng amerikanska gårdar upp, och i år även Våxtorp. Genom en virtuell tur bestående av en inspelad video, fick besökare på plats och online följa med till Våxtorp som drivs av familjen Nilsson. 

För att se filmen behöver du tillåta marknadsföringscookies.
Cookie-inställningar

Därefter äntrade Katarina, Anders och deras yngsta son Filip Nilsson scenen tillsammans med Emelie Oskarsson och en representant från ProCROSS. Eftersom det svenska lantbruket skiljer sig från det amerikanska, inledde Emelie med några viktiga skillnader mellan våra två länder.

Lean och ProCROSS i fokus

Våxtorp har 350 kor som mjölkas grop, och avkastningen ligger på 13 900 kg ECM, med 4,1% fett och 3,6% protein. Gården har valt att satsa på Lean och ProCROSS, och säger att de två sakerna bidragit stort till deras framgång. Gården har växt rejält sedan Katarina och Anders tog över den 1996, och i och med att gården växte ställdes det också större krav på ledarskap och struktur, något som Lean försett dem med.

ProCROSS har använts på gården i 12 år, och Anders berättade att det enda han ångrar med ProCROSS är att de inte började tidigare. Enligt Anders är det tack vare ProCROSS som de kunnat minskat rekryteringen, vilket också lett till att de kan sälja nästan 100 kvigor varje år, att korna blir äldre i besättningen och att produktiviteten ökat.

Tydlig plan framåt

Den amerikanska publiken fick också veta att de finns en tydlig plan för gården att expandera långsamt och att det finns möjlighet att bygga ut den nuvarande ladugården. Familjen är också i full gång att bygga en biogasanläggning för att producera egen el. Allt gödsel kommer gå igenom anläggningen och förhoppningen är att den står klar i januari. Vidare hoppas de också att kunna köra sina traktorer och maskiner på gas i framtiden.

Frågor från amerikanerna

Publiken applåderade den fina presentationen av verksamheten och var sedan både nyfikna och imponerade av Våxtorp. En man i publiken undrade vad som var hemligheten med att kunna sälja så många kvigor. Där var svaret enkelt enligt Anders Nilsson - äldre djur och lägre rekrytering. Däremot var frågan om hur den svenska politiken kommer påverka lantbruket inte lika enkel att svara på.

Den amerikanska publiken undrade också varför kalvarna stannar med mamman i tre dagar i stället för att tas bort direkt, och varför man i Sverige inte får bädda med sand i stallet. Biogasanläggningen och elpriserna diskuterades också. Dels undrade man hur anläggningen och gödselhanteringen kommer fungera, men också vad de ökade elpriserna beror på och hur det påverkat gården.

Arbetar som:
Produktchef Växa Control®

Telefon:
010-471 03 15

Mobiltelefon:
073-633 72 80